srijeda, 30. prosinca 2015.

Ko su sljedbenici sunneta i džema'ata

00:38

Podjelite
Termin Ehlus-sunne vel-džema'a obuhvata sve one muslimane koji slijede put prvih generacija, odnosno put Kur'ana i Sunneta, i čine većinu ummeta nasuprot skupina koje su se odvojile i skrenule s tog puta. Na kraju trećeg, odnosno početkom četvrtog stoljeća po hidžri posebno su se istakla dva imama u odbrani islamskog vjerovanja i polemikama sa hereticima. To su bili Imam Ebu Mensur El-Maturidi i Ebul-Hasan El-Eš'ari. Zahvaljujući uspjehu koji su imali na polju afirmacije islamskog vjerovanja i polemika sa neistomišljenicima slijeđenje njihovog pravca je postalo sinonim za pripadnost sljedbenicima sunneta i džema'ata. Teško da ćemo naći učenjaka u njihovom vremenu koji ih nije podržavao ili slijedio, kao što je to bio slučaj i s većinom učenjaka u kasnijim vremenima pa sve do danas. Zato se često islamsko učenje naziva eš'arijsko-maturidijskom akidom, a pripadnici sunneta i džema'ata eša'rijama i maturidijama.
Imam Tadžud-din ES-Subki u djelu ET-Tabekat (3/365) kaže:“ Znaj da Ebul-Hasen (El-Eš'ari) nije došao s nekim novim mišljenjem i nije osnovao novi pravac, već je samo potvrdio stavove selefa i branio ono na čemu su bili ashabi Allahovog poslanika, s.a.v.s., uspostavio kordon oko učenja selefa, čvrsto ga se držao, uspostavio njegove dokaze i argumente. Tako je onaj koji ga je slijedio u tome i koristio se njegovom metodom dokazivanja prozvan eš'arijom.
Zatim kaže:“ Šejhul-islam Izzud-din bin Abdus-selam je rekao da je njegovo – Eš'arijevo - vjerovanje (akida) ono oko čega se slažu šafije, malikije, hanefije i čestite hanbelije. Od njegovih savremenika, u tome se sa njim složio šejh malikija u svom vremenu Ebu 'Amr bin El-Hadžib i šejh hanefija Džemalud-din El-Hasiri.“
Hafiz Ibn 'Asakir kaže:“ Odbacujemo mišljenje da je Ebul-Hasan El-Eš'ari formirao peti mezheb, već je on samo potvrdio ono što se izgubilo od učenja sljedbenika sunneta, pojasnio ono što je ostalo nejasno od izreka četvorice imama, a i drugih mimo njih, prije njega i istakao jasna učenja šerijata koja su zbog negiranja protivnika ostala zamagljena. Kada govorimo da slijedimo njegov pravac u vjerovanju to ne znači da ga slijepo slijedimo i oslanjamo se na njega, već da se slažemo sa njim u pitanjima vjerovanja zbog postojanja dokaza koji potvrđuju ispravnost njegovih stavova, a ne radi pukog oponašanja i slijeđenja. Kada govorimo da pripadamo njegovom pravcu činimo to radi razlikovanja od heretika koji ne slijede njegov pravac, kao što su razne grupe mu'tezila, džehmija, kerramija, antropomorfista, salimija i sljedbenici drugih sekti i neispravnih vjerovanja, jer je Eš'ari ustao da odgovori na njihove zablude tako da ih je porazio i pokazao njihovu herezu onima koji to nisu znali. Ne smatramo da su se četvorica imama razilazili u temeljnim pitanjima vjere, već smatramo da su bili jedinstveni u pogledu vjerovanja u Allahovu Jednoću i odricanja bilo kakve sličnosti Njegovom biću, a Eš'ari je u tom pogledu slijedio njihov pravac.“ (Tebjin kezibil-mufteri, 359)
Imam EN-Nevevi je bio jedan od učenjaka koji je slijedio put Imama Eš’arija pa tako govoreći o Imamu El-Isfarajiniju kaže:
"Učitelj (ustaz) je jedan od trojice savremenika koja su snažno poduprlaput hadisa i sunneta u pitanjima vjerovanja (kelama) podržavajuću mezheb Šejha Ebul-Hasana El-Eš'arija. (Tehzibul-esmai vel-lugat, 2/170)
Edin DEDIĆ

0 komentari:

Objavi komentar